World Voyages
Drie jaar nadat het ss Statendam (IV) in 1958 de eerste wereldreis voor de Holland America Line had gevaren, werd het ss Rotterdam (V) daarvoor aangewezen. De Rotterdam heeft 29 wereldreizen gemaakt. De eerste wereldreis van 75 dagen begon op 1 februari 1960 in New York en staat bekend als “de cruise naar vier continenten”. De laatste wereldreis van de Rotterdam begon op 18 januari 1997 in Los Angeles, een reis van 103 dagen die – als gevolg van verkoop van het schip – tevens het einde van een tijdperk inluidde en als “The end of an era” de geschiedenis zou ingaan. Als het ss Rotterdam op 30 september 1997 voor de laatste keer in Fort Lauderdale afmeert, ligt het nieuwe ms Rotterdam (VI) klaar om de jaarlijkse wereldreis te gaan maken, een traditie die vanaf 2002 respectievelijk 2004 door de Amsterdam en de Prinsendam zou worden voortgezet. De wereldreistegels hebben een afmeting van 15×15 cm, tenzij anders vermeld.
De met ingang van 1993 voor het eerst uitgegeven tegels van wereldreizen is geïntroduceerd met de uitgifte van deze bijzondere tegel van 11×11 cm. In afwijking van de wereldreistegels die vanaf 1995 door Royal Goedewaagen zijn gemaakt, is deze tegel afkomstig van World Wide Cerama Card Tile Coaster USA in Hixson, Tennessee.
De 1993 serie bestaat verder uit 4 tegels (11x11cm), die de vaart door het Panamakanaal en het kruisen van drie oceanen markeren. Na een onderbreking van zeven jaar (in verband met terroristische aanslagen en een grote verbouwing) begon de Rotterdam op 4 januari vanuit New York aan de 26e wereldreis, die 99 dagen zou duren. De fabrikant van deze serie is niet bekend; gelet op het formaat en de in hetzelfde jaar uitgegeven introductietegel, lijken de tegels eveneens bij World Wide Cerama Card te zijn gemaakt.
De 1995 serie bestaat uit 4 tegels die de vaarroute weergeven van de 27e wereldreis van de Rotterdam. Het schip maakte in 1994 geen wereldreis, omdat het nieuwe ms Statendam (V) daarvoor was uitgekozen (van die reis is geen tegel uitgebracht). De reis start op 23 januari 1995 in Los Angeles en eindigt 86 dagen later in Fort Lauderdale. Om “repeaters” nieuwe bestemmingen te kunnen bieden kwam de Holland America Line met enkele verrassingen. Op het nieuwe vaarschema stonden voor het eerst de Yap-eilanden in Micronesië, het Filippijnse eiland Corregidor, Xiamen in China, Da Nang in Vietnam, Muscat in Oman en Aqaba in Jordanië, waarna via Marseille de oversteek naar New York en Fort Lauderdale volgde.
De 1996 serie bestaat uit 4 tegels die de vaarroute weergeven van de 28e wereldreis van de Rotterdam. De reis volgde een route van Los Angeles via onder meer Tahiti, Auckland, Tasmanië, Sydney, Melbourne, Perth, Bali, Hong Kong, Phuket, Bombay, Zanzibar, Kaapstad, Tristan de Cunha, Rio de Janeiro en Recife naar New New York. In 100 dagen uit en thuis van 19 januari tot 26 april.
De 1997 serie bestaat uit 4 tegels die de vaarroute van de 29e en laatste wereldreis (103 dagen) van het ss Rotterdam (V) weergeven. Op 18 januari vertrok het schip vanuit Los Angeles via de Hawaii-archipel, Bora Bora en Tahiti naar Nieuw-Zeeland en Australië. Via Sydney en Adelaide volgde de Rotterdam de route die het al zovele malen had afgelegd: Bali, Hong Kong, Bangkok, Singapore, Sri Lanka, Bombay, door de Rode Zee en het Suezkanaal naar Haifa. Via Istanboel, Rome, Gibraltar, Lissabon, de Azoren en New York meerde de Rotterdam uiteindelijk op 30 april 1997 af in Fort Lauderdale. Een tijdperk is ten einde.
Het einde van een tijdperk, in beeld gebracht met drie tegels die tijdens de laatste reis aan boord konden worden gekocht.
Het varende bestaan van het ss Rotterdam (V) als vlaggenschip van de Holland America Line zou worden afgesloten met de 18-daagse Grand Final Panama Canal Cruise, die in het begin van het jaar al zó in de belangstelling stond dat de maatschappij vijf maal zoveel passagiers had kunnen boeken dan dat er plaats was aan boord. Van Vancouver ging de Rotterdam op 12 september 1997 eerst naar San Francisco; de Mexicaanse bestemmingen Cabo San Lucas en Acapulco moesten wegens weersomstandigheden worden overgeslagen. Via Puerto Caldera (Costa Rica) door het Panamakanaal naar Curacao en Aruba en vandaar naar Fort Lauderdale. Als de Rotterdam op 30 september voor de laatste keer afmeert, heeft ze 1003 reizen gemaakt, en ligt het nieuwe ms Rotterdam (VI) klaar om de jaarlijkse wereldreis te gaan maken. De Amsterdam en de Prinsendam zouden die traditie vanaf 2002 respectievelijk 2004 voortzetten.
De 1998 serie bestaat uit 4 tegels die de vaarroute van de 1e (97-daagse) wereldreis van het nieuwe vlaggenschip weergeven. Het ms Rotterdam (VI) vertrekt op 19 januari 1998 uit Los Angeles, aankomst op 26 april in New York. Een reis met maar liefst dertig havens en exotische bestemmingen als Tuvalu, Madang in Papoea Nieuw-Guinea en Brunei op het eiland Borneo.
De 1999 serie bestaat uit 4 tegels die de vaarroute van de 2e wereldreis van de Rotterdam weergeven. De oversteek terug vond deze keer niet (zoals gebruikelijk) plaats via (noordelijk) de Azoren maar (zuidelijk) via Madeira.
De 2000 serie bestaat uit 3 tegels die de vaarroute van de 3e wereldreis van de Rotterdam weergeven, een reis die begint in Fort Lauderdale en 96 dagen later eindigt in Los Angeles. De reis begint ongebruikelijk met de transit door het Panamakanaal en gaat vervolgens richting Zuid-Amerika. Het bijzondere van deze reis is, dat de Holland America Line als eerste van de grote cruisemaatschappijen het zevende continent Antarctica mocht aandoen. Vanuit Buenos Aires wordt de Atlantische Oceaan overgestoken naar Zuid-Afrika en de Indische Oceaan richting Singapore. Vervolgens gaat de reis langs de grote steden van zuidoost Azië, via Japan en Hawaii naar Los Angeles.
De 2001 serie bestaat uit 3 tegels die de vaarroute van de 4e wereldreis van de Rotterdam weergeven: van Los Angeles via het Bounty-eiland Pitcairn naar Sydney, vervolgens via onder meer Indonesië, de Filippijnen, Hong Kong en Vietnam naar Singapore en via Bombay door het Suezkanaal naar verschillende plaatsen aan de Middellandse Zee om uiteindelijk via de Azoren in New York te eindigen.
In 2002 wordt het ms Amsterdam voor de eerste keer ingezet om de wereldreis te maken. De van deze reis uitgebrachte serie bestaat uit 3 tegels. In vergelijking met vorige wereldreizen worden 15 nieuwe havens aangedaan en maakt de Amsterdam twee maidencalls: in Richards Bay (Zuid-Afrika) en op het eiland Sint-Helena, een Brits overzees gebiedsdeel, 2800 km ten westen van de Afrikaanse kust, vooral bekend doordat Napoleon er de laatste jaren van zijn leven in ballingschap heeft doorgebracht.
Tegel (10×20 cm) van de 2e wereldreis van de Amsterdam in 2003. Een 108 dagen durende reis die naar 5 continenten gaat, inclusief Antarctica. De Amsterdam vertrekt op 4 januari uit Fort Lauderdale, bezoekt 38 havens, doet Paaseiland en het exotische bounty-eiland Pitcairn aan, en maakt maiden calls in Guam en Saipan. De reis eindigt op 22 april in Los Angeles.
De eerste wereldreis die het ms Prinsendam in 2004 maakt, is de 39e wereldreis van een schip van de Holland America Line. In 108 dagen vanuit Los Angeles (20 januari) naar New York (7 mei). De serie bestaat uit 4 tegels van 10×10 cm. De reis bestaat uit 4 segmenten: Los Angeles-Sydney; Sydney-Singapore; Singapore-Rome en Rome-New York.
De 2005 serie bestaat uit 4 tegels die de vaarroute weergeven van de 2e wereldreis van de Prinsendam, 116 dagen met vertrek vanuit Fort Lauderdale op 13 januari en aankomst in New York op 19 mei. De reis bestaat uit 4 segmenten: Fort Lauderdale-Los Angeles- Sydney; Sydney-Singapore; Singapore-Kaapstad en Kaapstad-New York.
De 2006 serie “Circle of the Sun” bestaat uit 4 tegels die de vaarroute van de 3e wereldreis van de Prinsendam weergeven. De 108-daagse reis voert naar 36 bestemmingen, 22 landen en 6 continenten. De Prinsendam vertrekt op 5 januari uit Fort Lauderdale, legt 30.000 mijl af en maakt in 9 havens een maiden call.
De serie “Dream of Discovery” bestaat uit 4 tegels die de vaarroute van de 105 dagen durende wereldreis van de Amsterdam in 2007 weergeven. De reis bestaat uit 4 segmenten: New York-Sydney; Sydney-Singapore; Singapore-Rome en Rome-Fort Lauderdale.
Na een onderbreking van 3 jaar is de Holland America Line met ingang van 2011 wederom begonnen met de uitgifte van wereldreis-tegels, dit keer in ovale vorm (12x10cm). De 6e wereldreis van de Amsterdam van 2011 heeft daarbij het spits afgebeten. Tijdens de reis van 110 dagen die begint en eindigt in Fort Lauderdale, bezoekt de Amsterdam een groot aantal UNESCO World Heritage Sites.
De tegel van de (7e) wereldreis van de Amsterdam van 2012 (103 dagen) toont de vaarroute die begint en eindigt in Fort Lauderdale. Eerst naar het oosten van Zuid-Amerika en Antarctica, via de Grote Oceaan naar Australië en Azië, vervolgens door het Suezkanaal naar Europa en daarna de oversteek naar Fort Lauderdale.
De tegel van de (8e) wereldreis van de Amsterdam van 2013 (118 dagen) toont de vaarroute die wederom begint en eindigt in Fort Lauderdale. Echter, nu via het Panamakanaal naar het westen van Zuid-Amerika, via de Grote Oceaan naar Australië en Azië, vervolgens rond de Kaap en daarna de oversteek naar Fort Lauderdale.
De tegel van de (9e) wereldreis van de Amsterdam van 2014 (113 dagen), tevens de 55e Grand World Voyage voor de maatschappij, toont de vaarroute die zoals gebruikelijk begint en eindigt in Fort Lauderdale, dit keer vergelijkbaar met de wereldreis van 2013.
De tegel van de (10e) wereldreis van de Amsterdam in 2015 (114 dagen) toont de vaarroute die begint en eindigt in Fort Lauderdale. De Amsterdam bezoekt 45 havens in 25 landen en 6 continenten. De Amsterdam volgt wederom de westelijke route naar Australië via 6 Polynesische eilanden, en heeft overnight calls in Sydney, Bombay en Dubai.