Inaugural Tiles

In 1990 kondigde de Holland America Line een nieuwbouwprogramma aan voor vier nieuwe schepen van een soort die de Statendam-klasse zou gaan heten. Daarna zouden nog elf nieuwe schepen (in verschillende klassen) van stapel lopen. De Prinsendam, Statendam, Ryndam, Maasdam, Veendam, Rotterdam (VI) en Amsterdam hebben de vloot verlaten en zijn vervangen door de in april 2016 in de vaart gekomen Koningsdam uit de (nieuwe) Pinnacle-klasse en haar in december 2018 in de vaart gekomen zusterschip Nieuw Statendam. Het nieuwe vlaggenschip Rotterdam (VII) uit de zelfde klasse komt in de loop van 2021 in de vaart. De Holland America Line heeft alsdan een vloot van 11 schepen.

In 1993, toen de Statendam (V) als eerste in de vaart kwam, is de Holland America Line tevens gestart met de uitgifte van tegels die de inaugurele vaart van haar nieuwe schepen symboliseren. Van de Amsterdam, Prinsendam, Volendam en Zaandam zijn geen inaugurele tegels uitgegeven. Tenzij anders vermeld, hebben de tegels een afmeting van 15×15 cm.


De S-klasse bestaat uit de Statendam (1993-2015), Maasdam (1993-2020), Ryndam (1994-2015) en Veendam (1996-2020).

1 statendam 2 maasdam 3 ryndam 4 veendam


De R-klasse bestaat uit de Rotterdam VI (1996-2020), Amsterdam (2001-2020), Volendam (1999) en Zaandam (2000). Alleen van de Rotterdam is een inaugurele tegel uitgegeven.

5 rotterdam


De Vista-klasse bestaat uit de Zuiderdam (2002), Oosterdam (2003), Westerdam (2004) en Noordam (2006). Van de Oosterdam is een zelfde tegel in 10×10 cm formaat uitgebracht.

6 zuiderdam 7 oosterdam 9 westerdam 10 noordam 8 oosterdam klein


De Signature-klasse bestaat uit de Eurodam (2008) en de Nieuw-Amsterdam (2010). Deze tegels zijn niet vervaardigd door Royal Goedewaagen, maar door Porceleyne Fles, die (na overname van Westraven in 1963) onder de naam Westraven nog uitsluitend tegels produceert met transfertechniek.

Van de Nieuw-Amsterdam is in het inaugurele seizoen tevens een tegel in 10×10 cm formaat uitgebracht, die wél weer afkomstig is van Royal Goedewaagen.

11 eurodam 12 nieuw amsterdam

13 nieuw amsterdam klein


De Koningsdam (2016) is het eerste schip in de nieuwe Pinnacle-klasse. Voor deze tegels is een verschuiving in tonaliteit zichtbaar; daarbij gaat het om een wat lichter blauw, een esthetische keuze. Zelf vind ik het grijsblauw dat correspondeerde met de eerdere edities mooier, maar dat is nu eenmaal fabrieksbeleid van Royal Goedewaagen en uiteindelijk de keuze van de Holland America Line. De tegels zijn uitgebracht in het formaat 10×10 cm.

14 koningsdam cruise 15 koningsdam season


De Nieuw Statendam (2018) is een zusterschip van de Koningsdam en daarmee het tweede schip in de Pinnacle-klasse. Deze tegel is bij Royal Goedewaagen zelf geperst; voordien werd met name de laatste jaren een Portugees biscuit gebruikt. Wat de decoratietechniek betreft, is dit keer voor een transferdecoratie gekozen. Hoewel identiek aan de (mijns inziens inferieure) Westraven-edities van de Eurodam en de Nieuw Amsterdam heeft de nieuwe tegel meer grafische diepgang. Het blauw is weer anders geworden dan bij de eerste Goedewaagen-edities.

16a


Tegel van de Rotterdam (VII), het nieuwste vlaggenschip van de Holland America Line. De Rotterdam is het derde schip uit de Pinnacle-klasse en heeft accommodatie voor 2668 passagiers. De tegel heeft een afmeting van 10×10 cm.