Inaugural Tiles

In 1990 kondigde de Holland America Line een nieuwbouwprogramma aan voor vier nieuwe schepen van een soort die de Statendam-klasse zou gaan heten. Daarna zouden nog elf nieuwe schepen (in verschillende klassen) van stapel lopen. De Prinsendam maakt sinds 2002 deel uit van de vloot en heeft een eigen klasse. De Statendam en de Ryndam hebben de vloot in november 2015 verlaten en zijn inmiddels vervangen door het in april 2016 in de vaart gekomen ms Koningsdam uit de (nieuwe) Pinnacle-klasse en haar in december 2018 in de vaart gekomen zusterschip Nieuw Statendam. De Holland America Line heeft derhalve thans 15 schepen in de vaart.

In 1993, toen het ms Statendam (V) als eerste in de vaart kwam, is de Holland America Line tevens gestart met de uitgifte van tegels die de inaugurele vaart van haar nieuwe schepen symboliseren. Voor zover bekend zijn van de Amsterdam, de Prinsendam, de Volendam en de Zaandam geen inaugurele tegels uitgegeven. Tenzij anders vermeld, hebben de inaugurele tegels een afmeting van 15×15 cm.


De S-klasse bestaat uit de Statendam (1993), Maasdam (1993), Ryndam (1994) en Veendam (1996).

1 statendam 2 maasdam 3 ryndam 4 veendam


De Rotterdam-klasse bestaat uit de vlaggenschepen Rotterdam (1996) en Amsterdam (2001), de Volendam (1999) en Zaandam (2000). Voor zover bekend is alleen van de Rotterdam een inaugurele tegel uitgegeven.

5 rotterdam


De Vista-klasse bestaat uit de Zuiderdam (2002), Oosterdam (2003), Westerdam (2004) en Noordam (2006). Van de Oosterdam is een vrijwel zelfde tegel in 10×10 cm formaat uitgebracht.

6 zuiderdam 7 oosterdam 9 westerdam 10 noordam 8 oosterdam klein


De Signature-klasse bestaat uit de Eurodam (2008) en de Nieuw-Amsterdam (2010). Deze tegels zijn niet vervaardigd door Royal Goedewaagen, maar door Porceleyne Fles, die (na overname van Westraven in 1963) onder de naam Westraven nog uitsluitend tegels produceert met transfertechniek (“plaatjesopdruk”) in plaats van ambachtelijk schilderwerk zoals te doen gebruikelijk bij Royal Goedewaagen.

Van de Nieuw-Amsterdam is in het inaugurele seizoen tevens een tegel in 10×10 cm formaat uitgebracht, die wél weer afkomstig is van Royal Goedewaagen.

11 eurodam 12 nieuw amsterdam

13 nieuw amsterdam klein


Het ms Koningsdam (2016) is het eerste schip in de nieuwe Pinnacle-klasse. Met 99.500 brt. en accommodatie voor 2650 passagiers is de Koningsdam het grootste schip van de Holland America Line vloot. De tegels zijn uitgebracht in het formaat 10×10 cm.

14 koningsdam cruise 15 koningsdam season


Tegel welke ter gelegenheid van de inaugurele vaart van het ms Nieuw Statendam (2018)  is uitgegeven. Deze tegel van 15×15 cm is bij Royal Goedewaagen zelf geperst; voordien werd met name de laatste jaren een Portugees biscuit gebruikt. Wat de decoratietechniek betreft, is dit keer voor een transferdecoratie gekozen. Hoewel identiek aan de (mijns inziens inferieure) Westraven-edities van de Eurodam en de Nieuw Amsterdam heeft de nieuwe tegel meer grafische diepgang. Het blauw is anders geworden dan bij vroegere Goedewaagen-edities.

De Nieuw Statendam (99.500 brt, 2666 passagiers) is een zusterschip van de Koningsdam en daarmee het tweede schip in de Pinnacle-klasse.

16a